Medicatie ontrouwheid herkennen

Tijdens het delen van de medicatie loopt een groot deel van de verpleegkundigen tegen het feit aan dat men, zijn of haar medicatie niet goed inneemt. Vooral als de medicatie toediening bij de patiënt zelf ligt. Hoe herken je het als iemand medicatie ontrouw is?

Signalen herkennen

Iemand is medicatie ontrouw als hij of zij:

  • De medicatie niet op het juiste tijdstip inneemt
  • Het overzicht kwijt is van welke medicatie, wanneer ingenomen moet worden
  • Is vergeten om de medicijnen in te nemen
  • Aangeeft dat de medicatie niet werkt

Goed om te benoemen is dat op ieder moment in het toedieningsproces problemen zich voor kunnen doen. De verantwoordelijkheid is hoog. Vermoedens dat iemand medicatie ontrouw is? Meld dit direct bij je leidinggevende. Zorg voor beter geeft de volgende signalen aan die helpen bij het herkennen van medicatie ontrouwheid:

Beheer van medicatie

  • Kan de cliënt zelf nog de medicatie beheren?
  • Of zijn er problemen en moet een professional het overnemen?
  • Zijn afspraken over het medicijnbeheer duidelijk vastgelegd in het zorgdossier en ook bekend bij arts en apotheker?

Tussentijdse wijziging in GDS

  • Zijn er goede afspraken tussen zorgorganisatie en apotheek over tussentijdse wijzigingen in GDS / medicatierollen?
  • Wordt er volgens die afspraken gewerkt?

Opslag en beheer

  • Zijn er duidelijke afspraken over opslag, beheer, retour van medicatie?
  • Wordt volgens de afspraken gewerkt?
  • Zijn de faciliteiten op orde? Zijn de faciliteiten niet op orde? Schakel dan Logimedical in!

Gereedmaken

  • Kunnen de medicijnen ongestoord worden klaargemaakt?
  • Is bekend of bepaalde medicijnen mogen worden gemalen?
  • Zijn er goede hulpmiddelen voor het malen van de medicatie?

Toediening

  • Is er een actuele toedienlijst?
  • Zijn er duidelijke afspraken over het verwerken van wijzigingen van medicatie in de avond, nacht en het weekend?
  • Wordt er zo gewerkt?

Periodieke beoordeling

  • Wordt het medicatiegebruik van de cliënt periodiek beoordeelt door de arts?
  • Wordt de informatie van de cliënt, mantelzorger en zorgmedewerker hierbij betrokken?

Wees open over fouten

Iedereen maakt fouten, ook binnen de gezondheidszorg. Meld altijd fouten! Juist door dit aan te geven, kan er geleerd worden van de situatie. Heb je vragen over het verminderen van de foutgevoeligheid op de afdeling? Schakel Logimedical in. Met onze producten en innovaties spelen wij direct in op de vraag, die zich afspeelt op de werkvloer. Maak kennis met ons! Neem contact op.

Bron: Zorg met elkaar

Bron: Tubantia


Hoe is de huidige medicatieveiligheid-situatie op jouw afdeling? Doe de gratis test!