Vaak zijn zorgmedewerkers en/of mantelzorgers de eerste die problemen met medicatie signaleren. Uit onderzoek is gebleken dat 85% van hen dagelijks of af en toe te maken krijgt met verkeerde medicatie. Het is dus belangrijk om bij het eigen medicatiebeheer de signalerende functie goed uit te voeren.

Voorbeelden van medicatieontrouw:

  • Medicatie wordt niet op tijd of helemaal niet ingenomen
  • Cliënt haalt nieuwe medicatie niet tijdig op bij desbetreffende apotheek
  • Cliënt is het overzicht kwijt en heeft weerstand tegen inname
  • Cliënt geeft aan dat de medicatie niet helpt voor hem/haar

Het belang van probleemsignalering

Tijdens de verschillende stappen in een medicatieproces kunnen zich problemen voordoen. Iedere betrokkene bij dit proces heeft om die reden dan ook de verantwoordelijkheid om op tijd problemen te signaleren en deze te bespreken met een leidinggevende. Alleen op die manier kunnen deze opgelost worden. Om problemen tijdig te signaleren kan gelet worden op: beheer van de medicatie, tussentijdse wijzigingen in GDS, opslag en beheer, gereedmaken, toediening en een periodieke beoordeling.

Logimedical beantwoordt graag al jouw vragen omtrent het medicatieproces! Neem contact op. 

Bron: ZorgVoorBeter


Hoe is het met de medicatieveiligheid op jouw afdeling? Doe de gratis test!